Od půlky prosince jsem bez práce a vypadá to, že ještě nějakou chvíli budu. Tak se rodinná rada usnesla, že by to beze mě pár týdnů mohla zvládnout. Pokud se tedy dokážu do měsíce vrátit. Kam vyrazit v první půlce února? Po mokřinách a sychravu na posledním výšlapu po Nordkalottleden bych rád změnu. Tedy sušší prostředí, teplo a pokud možno rozmanitější krajinu. A kam se jezdí většina Evropanů v zimních měsících ohřát, pokud nechtějí cestovat do Asie? Na Kanárské ostrovy. A proč ne? Vede přes ně evropská dálková trasa s tradičně romantickým názvem GR131. Ale setkal jsem se i s názvem El Bastón. Různé zdroje zmiňují různé délky trasy, ale průvodce od britské edice Cicerone uvádí 530 km. Je to moje nejkratší cesta za posledních devět let, ale já mám dobrý důvod se vrátit brzo domů – podrobněji jsem se o tom rozepsal v předchozím příspěvku. Tentokrát se mi z domova od M a malého Elánia odjíždí těžce. Na druhou stranu si dobře uvědomuji, že jsem poslední měsíce z jeden a půl roční trailové abstinence nabručený a proti své vůli protivný, a tak doufám, že mé provětrání udělá dobře všem.
Cesta sama by neměla být fyzicky náročná. I když převýšení si na ostrovech sopečného původu asi dost užiju. Kamenné a lávové prostředí připomínající povrch Marsu, mně tak důvěrně známé ze severní Kalifornie, by měly vystřídat lesy a horské stezky. Takže přesně to, co po předloňském severu hledám. Komplikací jsou přejezdy trajektem mezi sedmi ostrovy. Tak ano, mohl bych to dát pěšky „na Ježíše“ nebo „na Mojžíše“, ale takovou mocí jako oni nevládnu. Trajekty většinou nejezdí mnohokrát za den a často se mění časy odjezdů. Jako rozdíl všední den a víkend, to je pro mě pochopitelné, ale časy se často mění týden od týdne. Strávil jsem dva dny vypisováním spojů, ale obávám se, že stejně je budu muset kontrolovat průběžně, tedy pokud budu mít dostatek signálu. Což není věc, na kterou by se dalo spolehnout. Takže o dobrodružství mám postaráno.
Všechny položky mé výbavy už jsem historicky někdy použil. Jedinou změnou je značka vařiče – prostě se mi nepodařilo doma najít loni osvědčený VESUV Hotspot 40. Nicméně jsem na dně skříně nalezl TRAIL DESIGN Kojin, který jsem před lety zakoupil spolu se závětřím od stejné firmy. Ani nevím, proč jsem ho nikdy nepoužil. Do doby, kdy mi fungoval starý ZELPH Modified StarLyte, jsem neměl důvod ho měnit a pak se mi koupě Kojinu vykouřila z hlavy. Jaké bylo mé překvapení, že je vlastně identický Hostpotem od VESUVU. Tak dobře, liší se váhou o jeden gram… Tentokrát nebudu tahat jídlo na dlouhé úseky, vyrážím proto s menším batohem (s Gorilou od Gossamer Gearu oproti poslední dobou využívané Maripose). Rovněž se po osmi letech vracím k tarpu oproti stanu (SMD – Gatewood Cape). Vše ostatní je stejné, jako v posledních třech letech.
Popis | Značka | Váha | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Velká trojka (batoh, spaní, přístřešek) | ||||||||
Batoh | GOSSAMER GEAR Gorila 40 | 865 g | ||||||
Hrudní kapsa | OMM chest pod | 102 g | ||||||
Quilt (Spacák) + obal | KATABATIC GEAR Alsek 22°F | 615 g | ||||||
Tarp / poncho | SMD – Gatewood Cape | 412 g | ||||||
Ground sheet | Zpacks Flat Groundsheet | 99 g | ||||||
Karimatka | Therm-A-Rest RidgeRest SoLite | 169 g | ||||||
Alumatka | Yate Alu Matte | 77 g | ||||||
Kolíky (7x) | 6.5 inch Red Tough Titanium Tent Stakes | 60 g | ||||||
SUM | 2 399 g | |||||||
Vaření | ||||||||
Ešus | EVERNEW Titanium Ultralight 600ml Pot | 106 g | ||||||
Zateplení ešusu | Vlastní výroba | 25 g | ||||||
Vařič | TRAIL DESIGN Kojin | 17 g | ||||||
Závětří | TRAIL DESIGNS Caldera cone | 31 g | ||||||
Lžíce | SEA TO SUMMIT Alpha Light short | 8 g | ||||||
Nůž | DEEJO Naked | 27 g | ||||||
Láhev na vodu | 1,5 L Dobrá voda | 45 g | ||||||
Sak na špinavou vodu | EVERNEW Water Carry 2L | 42 g | ||||||
Filtr na vodu+Stříkačka na čištění | LIFESTRAW Flex | 83 g | ||||||
Příslušenství na gravitační filtraci | Mix doplňků SAWER a MSR | 80 g | ||||||
Zapalovač (2x) | No name | 34 g | ||||||
Pytlík na jídlo | ZPACKS Roll Top Food Bag | 45 g | ||||||
SUM | 543 g | |||||||
Oblečení v batohu (po většinu dne) | ||||||||
Péřovka | CRUX Turbo down jacket | 252 g | ||||||
Bunda teplá | NALEHKO Alpha Aspiring | 250 g | ||||||
Ponožky (2 páry) | BRIDGEDALE Hike Lightweight | 96 g | ||||||
Triko s krátkým rukávem | Merino Triko RAB Forge | 124 g | ||||||
Podvlíkačky | RAB MeCo 120 | 140 g | ||||||
Boxerky | RAB Forge Boxers | 71 g | ||||||
Teplá čepice | WARMPEACE Skip | 30 g | ||||||
Rukavice | DECATHLON Kalenji | 28 g | ||||||
Nepromokavá bunda | NALEHKO Etalon | 255 g | ||||||
Nepromokavá sukně | NALEHKO Etalon skirt | 82 g | ||||||
Pytlík na oblečení | ZPACKS Large Rectangular Dry Bag | 26 g | ||||||
SUM | 1 354 g | |||||||
Hygiena | ||||||||
Kartáček na zuby | No name | 20 g | ||||||
Mezizubní kartáček | CURAPROX | 2 g | ||||||
Lékárnička | – | 166 g | ||||||
Nůžtičky | No name | 20 g | ||||||
Lopatka | Deuce of Spades | 15 g | ||||||
Pytlík na hygienu | ZPACKS Small Stuff Sack | 3 g | ||||||
SUM | 226 g | |||||||
Elektronika | ||||||||
Telefon + obal | iPhone XR + Catalyst Waterproof case | 252 g | ||||||
Foťák | SONY RX100 m6 | 300 g | ||||||
Power banka | ALZAPOWER Onyx 20000mAh | 322 g | ||||||
Sluchátka | APPLE EarPods | 9 g | ||||||
Čelovka | PETZL Bindi | 33 g | ||||||
Solární nabíječka | Anker PowerPort Lite 15W | 356 g | ||||||
Nabíječka do sítě 3x USB | TRX Akyga USB nabíječka 220V (3x USB-A) | 29 g | ||||||
Napájecí kabel iPhone (2x) | Apple | 39 g | ||||||
Napájecí kabel micro USB (2x) | Různé | 47 g | ||||||
Napájecí kabel k hodinkám | GARMIN | 15 g | ||||||
Stuffsack elektronika | ZPACKS Rock Stuff Sack | 5 g | ||||||
SUM | 1 407 g | |||||||
Ostatní | ||||||||
Šití, lepení | – | 50 g | ||||||
Batůžek do města/stuffsack na drobnosti | SEA TO SUMMIT Ultrasil Day Pack | 73 g | ||||||
Špunty do uší | 3M E.A.R. Classic | 1 g | ||||||
Provázek | 2mm 10m | 20 g | ||||||
Head net – moskytiéra | SEA TO SUMMIT HeadNet | 12 g | ||||||
Peněženka | ZPACKS Wallet Zip Pouch | 7 g | ||||||
SUM | 163 g | |||||||
Oblečené (nepočítá se do base weight) | ||||||||
Kalhoty | HIGH POINT Saguaro | 398 g | ||||||
Triko s dlouhým rukávem | NALEHKO Tri-ko | 169 g | ||||||
Boty (pár) | TOPO Terraventure 3 | 580 g | ||||||
Návleky | Altra Trail Gaiters | 42 g | ||||||
Ponožky | BRIDGEDALE Hike Ligghtweight | 48 g | ||||||
Boxerky | RAB Forge Boxers | 71 g | ||||||
Šátek (nákrčník) | BUFF | 37 g | ||||||
Klobouk | DECATHLON Forclaz TREK500 | 72 g | ||||||
Kompas | DECATHLON Náramková buzola Geonaute | 13 g | ||||||
Hodinky | GARMIN Enduro 2 | 70 g | ||||||
Hůlky | LEKI Legacy 16T | 461 g | ||||||
SUM | 1 961 g | |||||||
Base weight (základní váha) | 6 092 g | |||||||
Skin Out Weigh (základní váha + oblečené) | 8 053 g |
Po deváté se zvedám, rodinka mě ještě vyprovodí na metro (pro nachlazení se se mnou netrmácí až na letiště).

Ještě poslední mávnutí a za 40 minut už na letišti vyřizuji poslední pracovní hovory, abych mohl starosti na několik týdnů vypustit z hlavy. Tedy to se mi tentokrát asi úplně nepovede. Přece jen jsou na obzoru tři filmové projekty a já budu muset být alespoň trochu dosažitelný. Ale čím víc toho vyřídím předem…
Ve dvanáct odlétám. Využívám toho, že na první ostrov trailu – Lanzarote – lítá jednou týdně přímý let z Prahy. Sice mi normálně nevadí přestupovat, ale stále mám panickou hrůzu ze ztráty batohu – jednou mi ho ztratili zcela a před dvěma lety mi při pracovní cestě na Maltu dorazil až týden po mně. Nevýhodou je, že přistanu nedlouho před tím, než mi odjede poslední autobus do vesnice Órzola, kde samotný trail začíná. Mám hodinu na to se dostat z letiště do Arracife, odkud autobus odjíždí. Buď chytnu autobusový spoj dvacet minut po přistání, a nebo budu muset vzít taxík. V letadle mám sám pro sebe celé trojsedadlo. Kdyby to nebyl „hladový let“, připadám si jako v první třídě.

Přistáváme v 15:55 místního času a kdyby netrvalo vyložení zavazadel 25 minut, byl bych autobus stihl. Takhle si vystojím frontu na taxík a modlím se, aby to pan řidič skrz zácpu stihl. Stihne to s desetiminutovou rezervou a já můžu v pět nasednout do autobusu směrem na sever. Vlastně teď hodiny jedu to, co následující tři dny budu šlapat pěšky.

Órzola je malá rybářskářská vesnice. Hned u přístavu označuje oprýskaná cedule začátek stezky.

Rychle si dělám startovní fotku a přesto, že mi zbývá pouhá hodina světla, vyrážím, abych se alespoň dostal kousek za ves.

Na kraji vsi si koupím tortilly, sýr, chorizo a pár jablek na večeři. Je příjemných 21°C, lehce pod mrakem. První 2,5 km jdu po silnici a pak odbočím na nezpevněnou cestu. Chvíli je široká, chvíli úzká, ale vždy je lemovaná nízkou zídkou z lávové vyvřeliny.

V 19:10 odbočím s posledním světlem z cesty, najdu si díru v zídce a po sto metrech si nacházím na úpatí kopce / sopky La Quemada de Órzola za další zídkou před větrem chráněný plácek k přenocování. Nedaleko je prázdný zahradní domek. Doufám, že tu nikomu nebudu vadit. Na dohled je pár osvětlených domků, občas z dálky zaslechnu nějaký hlas, ale jinak je naprosté ticho. K večeři si dávám tři tortilly, koukám u toho na pět kilometrů vzdálené moře. Dnes budu spát pod širákem, z těch lehkých mráčku nezaprší. Sice hodně padá rosa, ale před tou mě ochrání pončo přehozené přes spacák.
Takže jsem tady. Skoro tomu nemůžu uvěřit. Do poslední chvíle jsem se bál, že mi do toho zase něco vletí. Usínám chvíli před devátou s pocitem, jako bych se po dlouhé době vrátil domů. A od zítřka na pár dní už zas jen ty tři neustále se opakující činnosti: jít, jíst, spát, jít, jistý, spát, jít….
5 km
Šťastnou cestu a těším se na blogy!
Šťastnou cestu 🖖
To je taková paráda, Jakube. Vůbec jsem to nečekal a mám zase možnost číst to dobrodružství. Drží palce, ať to máte bez problémů. 🙂
Zdeněk 62
No slava! Vzdyt ja uz mel vetsi abstak nez ty, Kubo jeden ucaprtanej😀 Nekolikrat jsem i kontroloval nastaveni telefonu, jestli me nesuli a zapisky z tvych cest mi netaji. Tak smele do toho a pis. Pis, barde. Hodne stesti!
Šťastnou cestu 🍀, Kubo. Těším se na nové zážitky a fotky. Mo
Úžasné Jakube, moc Ti to přeji, užívej a my s Tebou si to taky užijeme 👌😍✊
Přeji krásné zážitky
Paráda, další cesta. Tentokrát to není inspirace do budoucna, tentokrát je to cesta, o které už delší dobu uvažuji, takže aspoň od někoho můžu odkoukat kterým trajektem se kam nejlépe a jak to za sebe jednotlivé ostrovy nejlépe napasovat 😀
Šťastnou cestu Jakube!
Šťastnou cestu Jakube, také se těším na příjemné čtení 🙂
Těším se na čtení, šťastnou cestu!