Kanárské ostrovy GR131 – 1. den

Posted on

Od půlky prosince jsem bez práce a vypadá to, že ještě nějakou chvíli budu. Tak se rodinná rada usnesla, že by to beze mě pár týdnů mohla zvládnout. Pokud se tedy dokážu do měsíce vrátit. Kam vyrazit v první půlce února? Po mokřinách a sychravu na posledním výšlapu po Nordkalottleden bych rád změnu. Tedy sušší prostředí, teplo a pokud možno rozmanitější krajinu. A kam se jezdí většina Evropanů v zimních měsících ohřát, pokud nechtějí cestovat do Asie? Na Kanárské ostrovy. A proč ne? Vede přes ně evropská dálková trasa s tradičně romantickým názvem GR131. Ale setkal jsem se i s názvem El Bastón. Různé zdroje zmiňují různé délky trasy, ale průvodce od britské edice Cicerone uvádí 530 km. Je to moje nejkratší cesta za posledních devět let, ale já mám dobrý důvod se vrátit brzo domů – podrobněji jsem se o tom rozepsal v předchozím příspěvku. Tentokrát se mi z domova od M a malého Elánia odjíždí těžce. Na druhou stranu si dobře uvědomuji, že jsem poslední měsíce z jeden a půl roční trailové abstinence nabručený a proti své vůli protivný, a tak doufám, že mé provětrání udělá dobře všem.

Cesta sama by neměla být fyzicky náročná. I když převýšení si na ostrovech sopečného původu asi dost užiju. Kamenné a lávové prostředí připomínající povrch Marsu, mně tak důvěrně známé ze severní Kalifornie, by měly vystřídat lesy a horské stezky. Takže přesně to, co po předloňském severu hledám. Komplikací jsou přejezdy trajektem mezi sedmi ostrovy. Tak ano, mohl bych to dát pěšky „na Ježíše“ nebo „na Mojžíše“, ale takovou mocí jako oni nevládnu. Trajekty většinou nejezdí mnohokrát za den a často se mění časy odjezdů. Jako rozdíl všední den a víkend, to je pro mě pochopitelné, ale časy se často mění týden od týdne. Strávil jsem dva dny vypisováním spojů, ale obávám se, že stejně je budu muset kontrolovat průběžně, tedy pokud budu mít dostatek signálu. Což není věc, na kterou by se dalo spolehnout. Takže o dobrodružství mám postaráno.

Všechny položky mé výbavy už jsem historicky někdy použil. Jedinou změnou je značka vařiče – prostě se mi nepodařilo doma najít loni osvědčený VESUV Hotspot 40. Nicméně jsem na dně skříně nalezl TRAIL DESIGN Kojin, který jsem před lety zakoupil spolu se závětřím od stejné firmy. Ani nevím, proč jsem ho nikdy nepoužil. Do doby, kdy mi fungoval starý ZELPH Modified StarLyte, jsem neměl důvod ho měnit a pak se mi koupě Kojinu vykouřila z hlavy. Jaké bylo mé překvapení, že je vlastně identický Hostpotem od VESUVU. Tak dobře, liší se váhou o jeden gram… Tentokrát nebudu tahat jídlo na dlouhé úseky, vyrážím proto s menším batohem (s Gorilou od Gossamer Gearu oproti poslední dobou využívané Maripose). Rovněž se po osmi letech vracím k tarpu oproti stanu (SMD – Gatewood Cape). Vše ostatní je stejné, jako v posledních třech letech.

PopisZnačkaVáha
Velká trojka (batoh, spaní, přístřešek)
BatohGOSSAMER GEAR Gorila 40865 g
Hrudní kapsaOMM chest pod102 g
Quilt (Spacák) + obalKATABATIC GEAR Alsek 22°F615 g
Tarp / ponchoSMD – Gatewood Cape412 g
Ground sheetZpacks Flat Groundsheet99 g
KarimatkaTherm-A-Rest RidgeRest SoLite169 g
AlumatkaYate Alu Matte77 g
Kolíky (7x)6.5 inch Red Tough Titanium Tent Stakes60 g
SUM2 399 g
Vaření
EšusEVERNEW Titanium Ultralight 600ml Pot106 g
Zateplení ešusuVlastní výroba25 g
VařičTRAIL DESIGN Kojin17 g
ZávětříTRAIL DESIGNS Caldera cone31 g
LžíceSEA TO SUMMIT Alpha Light short8 g
NůžDEEJO Naked27 g
Láhev na vodu1,5 L Dobrá voda45 g
Sak na špinavou voduEVERNEW Water Carry 2L42 g
Filtr na vodu+Stříkačka na čištěníLIFESTRAW Flex83 g
Příslušenství na gravitační filtraciMix doplňků SAWER a MSR80 g
Zapalovač (2x)No name34 g
Pytlík na jídloZPACKS Roll Top Food Bag45 g
SUM543 g
Oblečení v batohu (po většinu dne)
PéřovkaCRUX Turbo down jacket252 g
Bunda tepláNALEHKO Alpha Aspiring250 g
Ponožky (2 páry)BRIDGEDALE Hike Lightweight96 g
Triko s krátkým rukávemMerino Triko RAB Forge124 g
PodvlíkačkyRAB MeCo 120140 g
BoxerkyRAB Forge Boxers71 g
Teplá čepiceWARMPEACE Skip30 g
RukaviceDECATHLON Kalenji28 g
Nepromokavá bundaNALEHKO Etalon255 g
Nepromokavá sukněNALEHKO Etalon skirt82 g
Pytlík na oblečeníZPACKS Large Rectangular Dry Bag26 g
SUM1 354 g
Hygiena
Kartáček na zubyNo name20 g
Mezizubní kartáčekCURAPROX2 g
Lékárnička166 g
NůžtičkyNo name20 g
LopatkaDeuce of Spades15 g
Pytlík na hygienuZPACKS Small Stuff Sack3 g
SUM226 g
Elektronika
Telefon + obaliPhone XR + Catalyst Waterproof case252 g
FoťákSONY RX100 m6300 g
Power bankaALZAPOWER Onyx 20000mAh322 g
SluchátkaAPPLE EarPods9 g
ČelovkaPETZL Bindi33 g
Solární nabíječkaAnker PowerPort Lite 15W356 g
Nabíječka do sítě 3x USBTRX Akyga USB nabíječka 220V (3x USB-A)29 g
Napájecí kabel iPhone (2x)Apple39 g
Napájecí kabel micro USB (2x)Různé47 g
Napájecí kabel k hodinkámGARMIN15 g
Stuffsack elektronikaZPACKS Rock Stuff Sack5 g
SUM1 407 g
Ostatní
Šití, lepení50 g
Batůžek do města/stuffsack na drobnostiSEA TO SUMMIT Ultrasil Day Pack73 g
Špunty do uší3M E.A.R. Classic1 g
Provázek2mm 10m20 g
Head net – moskytiéraSEA TO SUMMIT HeadNet12 g
PeněženkaZPACKS Wallet Zip Pouch7 g
SUM163 g
Oblečené (nepočítá se do base weight)
KalhotyHIGH POINT Saguaro398 g
Triko s dlouhým rukávemNALEHKO Tri-ko169 g
Boty (pár)TOPO Terraventure 3580 g
NávlekyAltra Trail Gaiters42 g
PonožkyBRIDGEDALE Hike Ligghtweight48 g
BoxerkyRAB Forge Boxers71 g
Šátek (nákrčník)BUFF37 g
KloboukDECATHLON Forclaz TREK50072 g
KompasDECATHLON Náramková buzola Geonaute13 g
HodinkyGARMIN Enduro 270 g
HůlkyLEKI Legacy 16T461 g
SUM1 961 g
Base weight (základní váha)6 092 g
Skin Out Weigh (základní váha + oblečené)8 053 g

Po deváté se zvedám, rodinka mě ještě vyprovodí na metro (pro nachlazení se se mnou netrmácí až na letiště).

Ještě poslední mávnutí a za 40 minut už na letišti vyřizuji poslední pracovní hovory, abych mohl starosti na několik týdnů vypustit z hlavy. Tedy to se mi tentokrát asi úplně nepovede. Přece jen jsou na obzoru tři filmové projekty a já budu muset být alespoň trochu dosažitelný. Ale čím víc toho vyřídím předem…

Ve dvanáct odlétám. Využívám toho, že na první ostrov trailu – Lanzarote – lítá jednou týdně přímý let z Prahy. Sice mi normálně nevadí přestupovat, ale stále mám panickou hrůzu ze ztráty batohu – jednou mi ho ztratili zcela a před dvěma lety mi při pracovní cestě na Maltu dorazil až týden po mně. Nevýhodou je, že přistanu nedlouho před tím, než mi odjede poslední autobus do vesnice Órzola, kde samotný trail začíná. Mám hodinu na to se dostat z letiště do Arracife, odkud autobus odjíždí. Buď chytnu autobusový spoj dvacet minut po přistání, a nebo budu muset vzít taxík. V letadle mám sám pro sebe celé trojsedadlo. Kdyby to nebyl „hladový let“, připadám si jako v první třídě.

Přistáváme v 15:55 místního času a kdyby netrvalo vyložení zavazadel 25 minut, byl bych autobus stihl. Takhle si vystojím frontu na taxík a modlím se, aby to pan řidič skrz zácpu stihl. Stihne to s desetiminutovou rezervou a já můžu v pět nasednout do autobusu směrem na sever. Vlastně teď hodiny jedu to, co následující tři dny budu šlapat pěšky.

Órzola je malá rybářskářská vesnice. Hned u přístavu označuje oprýskaná cedule začátek stezky.

Rychle si dělám startovní fotku a přesto, že mi zbývá pouhá hodina světla, vyrážím, abych se alespoň dostal kousek za ves.

Na kraji vsi si koupím tortilly, sýr, chorizo a pár jablek na večeři. Je příjemných 21°C, lehce pod mrakem. První 2,5 km jdu po silnici a pak odbočím na nezpevněnou cestu. Chvíli je široká, chvíli úzká, ale vždy je lemovaná nízkou zídkou z lávové vyvřeliny.

V 19:10 odbočím s posledním světlem z cesty, najdu si díru v zídce a po sto metrech si nacházím na úpatí kopce / sopky La Quemada de Órzola za další zídkou před větrem chráněný plácek k přenocování. Nedaleko je prázdný zahradní domek. Doufám, že tu nikomu nebudu vadit. Na dohled je pár osvětlených domků, občas z dálky zaslechnu nějaký hlas, ale jinak je naprosté ticho. K večeři si dávám tři tortilly, koukám u toho na pět kilometrů vzdálené moře. Dnes budu spát pod širákem, z těch lehkých mráčku nezaprší. Sice hodně padá rosa, ale před tou mě ochrání pončo přehozené přes spacák.

Takže jsem tady. Skoro tomu nemůžu uvěřit. Do poslední chvíle jsem se bál, že mi do toho zase něco vletí. Usínám chvíli před devátou s pocitem, jako bych se po dlouhé době vrátil domů. A od zítřka na pár dní už zas jen ty tři neustále se opakující činnosti: jít, jíst, spát, jít, jistý, spát, jít….

5 km

11 Replies to “Kanárské ostrovy GR131 – 1. den”

  1. To je taková paráda, Jakube. Vůbec jsem to nečekal a mám zase možnost číst to dobrodružství. Drží palce, ať to máte bez problémů. 🙂
    Zdeněk 62

  2. No slava! Vzdyt ja uz mel vetsi abstak nez ty, Kubo jeden ucaprtanej😀 Nekolikrat jsem i kontroloval nastaveni telefonu, jestli me nesuli a zapisky z tvych cest mi netaji. Tak smele do toho a pis. Pis, barde. Hodne stesti!

  3. Úžasné Jakube, moc Ti to přeji, užívej a my s Tebou si to taky užijeme 👌😍✊

  4. Paráda, další cesta. Tentokrát to není inspirace do budoucna, tentokrát je to cesta, o které už delší dobu uvažuji, takže aspoň od někoho můžu odkoukat kterým trajektem se kam nejlépe a jak to za sebe jednotlivé ostrovy nejlépe napasovat 😀

Přidat komentář